Ga naar content
Baanzekerheid
Fulltime & parttime
Volop opleidingsmogelijkheden
St vd Brink
Innovatief
02.08.2024

Werkbezoek ministerie SZW

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Sectorinstituut Transport & Logistiek en Transport en Logistiek Nederland waren op bezoek bij ons op het terrein in Ermelo. Tijdens het bezoek bespraken de impact van het gebruik van rolcontainers op de gezondheid van vrachtwagenchauffeurs. Lees meer over dit onderzoek!

Verminderen fysieke belasting bij het werken met rolcontainers complex

STL heeft subsidie ontvangen van het ministerie van SZW om onderzoek te doen naar de fysieke belasting van het werken met rolcontainers. St vd Brink werkte mee aan dit onderzoek. Door de presentaties ontstonden mooie gesprekken over de uitdagingen binnen de sector transport en logistiek. Na de theorie was het tijd om zelf aan de slag te gaan met rolcontainers. Op deze manier werd zelf ervaren wat laden en lossen van rolcontainers in de praktijk inhoudt. Onder andere via en duw- en trekmetingen met rolcontainers.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek

"Niet alleen de kwaliteit en het onderhoud van de rolcontainers is van invloed. Ook de techniek waarmee de chauffeur de rolcontainer trekt. En dan is er ook nog de inrichting van de publieke ruimte: laad- en losplaatsen zijn vaak ver weg. Of de straatstenen zijn onhandig waardoor de rolcontainer blijft steken. Een belemmering is ook dat sommige hulpmiddelen, zoals de Movexx (elektrische trekhulp), er wel zijn, maar niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld omdat het dan meer tijd kost voor de chauffeur. Een ander knelpunt is dat een rolcontainer meestal door meerdere partijen wordt gebruikt. Daardoor is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit en het onderhoud van de rolcontainer," , volgens Karin Schoneveld, manager Marketing en Innovatie bij STL.

1 / 3

Om dit op te lossen zijn er afspraken in de hele keten nodig. Bijvoorbeeld over het onderhoud van de rolcontainers en over de laad- en losplaatsen. En daar gaat STL nu eerst mee aan de slag. Er moet volgens Karin gedacht worden in kleine stapjes. Sommige afspraken kunnen tussen de transporteur en de klant gemaakt worden. Voor de meeste afspraken is echter medewerking vanuit de hele sector of ketenpartners nodig. Verder gaat de sector verder met het stimuleren van de aanschaf en het gebruik van hulpmiddelen. Karin: "Het werken met rolcontainers is niet meteen minder zwaar geworden. Maar dankzij de inzichten uit het onderzoek kunnen we nu wel vervolgstappen zetten om het minder zwaar te maken."

Werken met rolcontainers is zwaar voor chauffeurs

Bij St vd Brink werken natuurlijk veel chauffeurs. Het laden en lossen van vracht is fysiek belastend. Hier worden rolcontainers voor gebruikt en die hebben soms een lading tot wel 400 kilo. Het duwen, trekken en manoeuvreren van rolcontainers vraagt dan ook veel van de knieën, armen en schouders. En als een rolcontainer dan ook nog slechte wielen heeft, of de ondergrond hobbelig is, wordt het werk extra belastend. Tel daarbij op dat een groot deel van het werk buiten kantooruren plaatsvindt; het werk in de transportsector gaat namelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week door. Ondertussen stijgt de gemiddelde leeftijd van chauffeurs, terwijl de fysieke belastbaarheid van de oudere werknemers lager is dan die van jongere medewerkers.

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...