Ga naar content
Baanzekerheid
Fulltime & parttime
Volop opleidingsmogelijkheden
St vd Brink
Arend Bouwer
Farm Dairy

Een warme relatie in koel transport

Farm Dairy is een groot begrip in de wereld van dagverse zuivel. Inmiddels bestaat Farm Dairy 25 jaar en in deze periode is St vd Brink als vervoerder altijd betrokken geweest bij de zuivelfabriek. In gesprek met Arend Bouwer, algemeen directeur, vertelt hij dat Farm Dairy de afgelopen jaren is gegroeid naar 200 medewerkers en 300 miljoen liter 100% duurzaam gecertificeerde melk per jaar. Reden genoeg om hem eens uit te vragen over de groei en de rol van St vd Brink in dit succes.
1 / 3

Grootste verandering sinds de oprichting

Alle private label merken van Albert Heijn, Superunie, Jumbo, Lidl en Aldi komen uit de fabriek van Farm Dairy. Doordat retailers strakke duurzaamheidseisen hebben in CO2 footprint en in eiwittransitie, heeft Farm Dairy besloten om de grootste investering sinds de oprichting te doen. Een significante uitbreiding naar houdbare zuivel en plantaardige zuivel alternatieven. “We zien de consumentenvraag veranderen, waardoor wij onze klanten zo goed mogelijk willen helpen.” Spannend? Nee, zegt Arend Bouwer. “We hebben net een private label beurs gehad en we zien dat onze klanten er zo bovenop springen, dat ik het meer spannend vind of we de vraag wel aankunnen, dan of we de goede keuze hebben gemaakt.”

Presteren in een competitieve markt

Na een paar minuten praten slaat Arend de spijker op zijn kop. “We zijn nog maar net met elkaar in gesprek over waar we op dit moment mee bezig zijn en wat we daarin benoemen is precies de kracht van onze beide bedrijven. We willen voorop blijven lopen. Mooie dingen blijven doen, maar ook de dingen doen die de maatschappij van ons verwacht. Wat weer invloed heeft op een positief imago. We weten allebei hoe je moet blijven presteren in een competitieve markt.” Wanneer je Arend vraagt hoe St vd Brink bijdraagt aan de groei van Farm Dairy, geeft hij duidelijk antwoord. “We hebben veel gemeen als je onze bedrijven met elkaar vergelijkt. Hierdoor stellen wij ons op dezelfde manier op waar we elkaar goed in kunnen vinden.”

24/7 bereikbaar

Zowel St vd Brink als Farm Dairy is een familiebedrijf. Dat zorgt volgens Arend voor een extra stuk persoonlijke verbondenheid met het management en de medewerkers. “We hebben ook beide een business die 24/7 doorloopt en snappen dat korte lijnen nodig zijn om problemen op te lossen. Het klinkt heel simpel, maar het feit dat we elkaar de hele dag kunnen bereiken is van belang. We zitten tenslotte in dagverse melk, dat kun je niet even een tijdje laten staan. Daarom verwacht ik dat de telefoon altijd wordt opgenomen en dat is het geval. Ik bel niet zomaar, maar als ik bel dan wordt er meteen in de actie geschoten en wordt het opgelost. Ik kan daar van op aan.”

Vertrouwen op ondernemerschap

Arend kaart vervolgens een anekdote aan waarin hij aangeeft wat hij waardeert aan St vd Brink. “Ondernemerschap is de link tussen St vd Brink en Farm Dairy, en dat merk je aan alles. Een tijd terug gaven wij aan dat we een opslag nodig hadden vanwege de groei die we doormaken. St vd Brink denkt dan met ons mee en schiet gelijk in actie. De grond naast ons pand is toen door jullie gekocht. Op deze grond wordt een hal neergezet waar wij onze zuivelgrondstoffen en verpakkingen kunnen opslaan en buiten onze koeltrailers kunnen stallen. Dit is echt een concreet voorbeeld van onze relatie. En daarom durven we wel te stellen dat ons 25-jarig jubileum ook die van jullie is.”

Leverbetrouwbaarheid aan beide kanten

“Als Farm Dairy worden wij door onze klanten beoordeeld op onze betrouwbaarheid. En op onze beurt beoordelen wij St vd Brink op efficiëntie, betrouwbaarheid in de keten en het rijden met volle vrachten tegen een competitieve prijs. Aan de voorkant doen wij er alles aan om goede gecertificeerde melk te leveren op een efficiënte manier. Tot dat punt hebben wij de keten in de hand, vervolgens ligt de bal bij St vd Brink voor het transport. Als St vd Brink er dan een potje van maakt met chauffeurs die te laat komen of onaardig doen tegen klanten, zijn we bij af. Bij St vd Brink is dit niet het geval en zij zijn een betrouwbare vervoerder voor ons.”

Samen inspelen op duurzaamheid

Een ander punt wat Farm Dairy en St vd Brink gemeen hebben is inspelen op trends. Snel schakelen op de dingen die in de markt gebeuren. Dat moet ook met duurzaamheid. “We gaan toe naar duurzaamheid in de hele ketenaanpak. Van boerderij tot aan de melk, gas, water, elektra en tot aan het transportstuk,” vervolgt Arend. “Er moet per product gerapporteerd worden wat de CO2-footprint is, dat zal een grote uitdaging zijn. Het is voor ons als ondernemers de taak om dit gedoseerd op te pakken. Elektrisch of waterstof gaat gewoon gebeuren, dat is een kwestie van tijd. Ik verwacht dat we hierin samen optrekken en we op basis van de goede relatie samen zullen groeien richting de toekomst.”

Misschien is dit ook interessant voor u

0%
Samen op weg...