St vd Brink rijdt al meer dan 40 jaar voor Boni
"We hebben bijna nooit gedoe, ze leveren kwaliteit tegen een prijs waarmee we uit de voeten kunnen. Boni kiest bewust voor samenwerkingspartners met wie we een langdurige, stabiele relatie kunnen opbouwen. Voor transport is dat St vd Brink! Zij rijden al meer dan 40 jaar in het 50-jarige bestaan van Boni en dat doen ze goed.”
Boni is een fijn familiebedrijf
Zo vertelt Lars Spierdijk, hoofd logistiek bij Boni. “In de 44 jaar dat ik hier werk, heb ik diverse functies doorlopen. Inmiddels ben ik alweer 15 jaar verantwoordelijk voor de logistiek. Boni is een fijn bedrijf om voor te werken en het is nooit saai.
Wat kenmerkt Boni? “Het familiegevoel en de vrijheid die je krijgt in handelen. Je krijgt de ruimte om het bedrijf en jezelf te ontwikkelen.”
Resultaatgericht, maar ook gemoedelijk
“Natuurlijk moeten wij resultaten behalen. De levensmiddelenbranche balanceert altijd op een dun lijntje, met hoge omzet en kleine marges. Met andere woorden: je moet heel veel omzetten, wil je resultaat overhouden. Maar we zijn geen beursgenoteerd bedrijf waarin het alleen om cijfers draait; de sfeer is gemoedelijk en persoonlijk.
Wij onderscheiden ons als de voordeligste in de markt. Naast de gegarandeerd laagste prijs voor de klant zijn we klantvriendelijk en lokaal betrokken. Wij bieden iedereen betaalbare boodschappen zodat mensen geld overhouden voor andere leuke dingen.”
Hoge eisen aan het transport
“St vd Brink verzorgt het transport van al onze producten, van ons distributiecentrum in Nijkerk naar onze 43 winkels. Ze rijden met 15 wagens waar ons logo op staat. Die moeten er goed uitzien, uiteraard. En ook aan de chauffeurs stellen we hoge eisen.
Een chauffeur moet vakkundig zijn, in de zin van technisch goed en veilig rijden. Achteruitrijden op een parkeerplaats met winkelende mensen is best gevaarlijk, dat moet je kunnen. Daarnaast moet de chauffeur klantvriendelijk zijn naar de bedrijfsleider en het winkelpersoneel. En stipt!
Tijd is geld. Het is allemaal secondewerk, zoals het dat ook is in onze winkels. Dat kan niet anders, als je je wilt handhaven in onze markt. We hebben een scherpe prijsafspraak met St vd Brink. Het is in ons én hun belang dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt wordt.”
Via de boardcomputer volgen we elke rit
“De planning is strak, maar niet onrealistisch. We houden rekening met een normale rijsnelheid en hebben marges ingebouwd, mocht een auto vertraging oplopen. Dat monitoren we. Elke wagen heeft een boardcomputer, zodat we kunnen zien waar een chauffeur zich op welk moment bevindt.
Wij maken de week- en de dagplanning, vragen hiermee het gewenste aantal auto’s aan en laten de chauffeur weten welke ritten hij moet doen. Als er een calamiteit is, nemen we contact op met St vd Brink en wordt er snel geschakeld, om bijvoorbeeld een vervangende auto of chauffeur te regelen. Het komt altijd goed.”
Vaste chauffeurs, dat werkt prettig
“De meeste chauffeurs rijden al jaren voor ons, die worden een beetje eigen. Werken met vaste chauffeurs is prettig. Ze kennen de filialen, de mensen en de manier van werken. Daardoor kun je gemakkelijk en vlot werken, en hoef je niet alles telkens opnieuw uit te leggen.
De chauffeurs zijn in dienst bij St vd Brink, maar vertrouwd met Boni. De meesten eten ook in onze kantine. Wij kennen ze goed en omgekeerd. Vorige week ging een vaste chauffeur met pensioen. Dan organiseren we een klein feestje op de werkvloer en geven hem een presentje. Zo laat je merken dat je hun inzet waardeert.
Wij hopen deze relatie nog jarenlang te kunnen voortzetten.”