Als we een barbecue organiseren, zijn de vd Brink chauffeurs ook van de partij
Al 13 jaar werken Baars en Bloemhoff en St vd Brink samen. Bas Schipper, verantwoordelijk voor de distributie en de gehele logistieke afhandeling op het distributiecentrum in Zaandam, werkt zelf sinds 2010 bij Baars en Bloemhoff. Bas is begonnen als assistent logistiek manager en is daarna doorgegroeid naar de functie van DC-manager. In dit klantverhaal vertelt hij over de samenwerking tussen St vd Brink en Baars en Bloemhoff.
St vd Brink al 13 jaar de vaste vervoerder
Vanaf 2011 is St vd Brink aan Baars en Bloemhoff, leverancier van decoratief plaatmateriaal, verbonden als grootste vervoerder. Destijds was BQ Transport een vaste vervoerder, maar zij besloten te stoppen met bouwtransport. Knap Transport nam de wagens van BQ over en Knap is vervolgens St vd Brink geworden. Daarna is de strategische keuze gemaakt door Baars en Bloemhoff om het volledige eigen vervoer aan vervoerders over te laten. Want, zoals Bas het zelf zegt, “Schoenmaker, blijf bij je leest,” zo is het ook met transport. “Dat is een aparte tak van sport en dat moet je aan de vervoerder overlaten.”
Trots zijn op de prachtige samenwerking
Wanneer je aan Bas vraagt wat hij verwacht van een vervoerder, is hij heel duidelijk. “Dat de chauffeurs zich gedragen als ambassadeur. Dat de auto’s en het materiaal netjes zijn. En wanneer er sprake van schade is, het opgelost wordt. Dat gaat heel soepel en vanzelf in de samenwerking met St vd Brink."
"Ondernemerschap zit in ons bloed, dan moet je een vervoerder zoeken waar dit ook in het DNA zit. Dat vinden we in de samenwerking met St vd Brink. Ons gemeenschappelijke doel is om de materialen op een zo goed mogelijke én rendabele manier bij de klanten krijgen en dat lukt. Daar mogen we met elkaar echt trots op zijn.”
Strategische speerpunten centraal
Baars en Bloemhoff is één van de werkmaatschappijen waar DSG de moedermaatschappij van is. In samenwerking met DSG zijn er strategische speerpunten opgesteld die centraal staan in alles wat Baars en Bloemhoff doet. Deze speerpunten zijn: slimmer werken, beste werkgever en inspirerend duurzaam. In de samenwerking met St vd Brink komen deze speerpunten ook naar voren. "Zo worden we er samen beter van én de klant krijgt het beste." En dat loont! Want sinds de samenwerking met St vd Brink, is Baars en Bloemhoff in volume drie keer zo groot geworden.
1. Slimmer werken - Digitalisering omarmen in transport
Kenmerkend voor Baars en Bloemhoff is de klantbelofte: “Voor 5 uur besteld, morgen in huis.” Vanuit het speerpunt ‘slimmer werken’ worden constant verbeteringen doorgevoerd om deze belofte waar te maken. “Dankzij de overstap in 2018 naar een nieuw Transport Management Systeem (TMS), hebben wij een enorme slag kunnen slaan in de betrouwbaarheid van onze klantbelofte. Sinds twee jaar wordt er ook gewerkt met track-and-trace, dat wordt gevoed door het TMS. Daarnaast voeren wij tijdigheidsrapportages uit. Daaruit blijkt dat we voor driekwart van al onze leveringen binnen het beloofde tijdskader van twee uur leveren. Zo blijkt dat we digitalisering omarmen en daar leveren we in transport een bijdrage aan.”
2. Beste werkgever - Waardering voor chauffeurs
Het speerpunt ‘beste werkgever’ geldt voor de medewerkers van Baars en Bloemhoff, maar ook voor de chauffeurs die voor hen rijden. "Als we een barbecue organiseren, zijn de St vd Brink chauffeurs ook van de partij, het zijn voor ons echte collega’s! Wij vinden het heel belangrijk dat chauffeurs zich met ons verbonden voelen en zich als ambassadeur gedragen. Omdat we weten dat onze klanttevredenheid, die wij meten met de NPS, voor een groot deel wordt bepaald door ontvangst van bestellingen, betrekken wij alle chauffeurs bij ons bedrijf. Als wij een NPS-rapportage krijgen, zit daar een transportcomponent in, met de vraag wat men vindt van de service die onze vervoerder verleent. Uit deze cijfers blijkt dat chauffeurs heel erg gewaardeerd worden. Er wordt zelfs bij klanten specifiek om de vervoerder St vd Brink gevraagd, vanwege de kwaliteit van de dienstverlening."
3. Inspirerend duurzaam - Gezamenlijk optrekken in het duurzaamheidsvraagstuk
Met alle ketenpartners gaat Baars en Bloemhoff na wat de impact op het milieu is en welke acties nodig zijn om dit te reduceren. Zo ook met St vd Brink. ‘Inspirerend duurzaam’ word je volgens Bas Schipper namelijk niet vanzelf. Bas verwacht in de toekomst dat Baars en Bloemhoff en St vd Brink nog meer naar elkaar zullen groeien. “We moeten gezamenlijk optrekken in het hele duurzaamheidsvraagstuk. Dat gaat met name over de CSRD-rapportage, omdat we elkaar keihard nodig hebben. Onze gesprekken gaan dan over wat wij nodig hebben om de komende jaren nog meer CO2-reductie te bereiken. Een elektrisch voertuig of waterstof? Het is leuk en interessant om die gesprekken te voeren en daar vinden we elkaar hartstikke goed. Ik kijk ernaar uit om dit de komende jaren samen te doen, waarin ambassadeurschap, samenwerking en veiligheid de toon zetten.”